معاونت تحقیقات و فناوری- [اخبار پایگاه]
تولید انبوه روکش ارگونومیک به همت مرکز تحقیقات طب کار دانشگاه در مسیرحرکت به سوی دانشگاه نسل سوم

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۳/۸ | 
درراستای حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم و سال حمایت از کالای ایرانی، روکش ارگونومیک به منظور پیشگیری از کمردرد و اختلالات اسکلتی – عضلانی رانندگان با همکاری مرکز تحقیقات طب کاربه تولید انبوه رسید.
به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فن آوری؛ دکتر ناصر دهقان با همکاری دکتر پیام حسین زاده عضو مرکز رشد سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران اقدام به تولید انبوه روکش ارگونومیک صندلی به منظور پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد رانندگان وسایل نقلیه سنگین" نمودند.
  دکتر ناصر دهقان عضو هیت علمی مرکز تحقیقات طب کار در خصوص این روکش ارگونومیک گفت: اختلالات اسکلتی – عضلانی از مهمترین عوارض شغلی در میان رانندگان شرکت واحد می باشند که به واسطه فعالیت در حالت نشسته تشدید می گردند.
دکترای تخصصی ارگونومی  بیان کرد: از این رو ما روکشی را با همکاری مرکز تحقیقات طب کار و گروه ارگونومی طراحی کرده ایم که با قابلیت نصب بر روی تمام صندلی های راننده موجود در اتوبوسرانی بتواند باعث پیشگیری و نیز درمان کمردرد و اختلالات اسکلتی – عضلانی رانندگان شود.
وی افزود: پس از ۳ سال تلاش بی وقفه در سال حمایت از کالای ایرانی موفق به قرارداد فروش و تولید انبوه اولین پارت از محصول شدیم. اتوبوسرانی تهران در این زمینه سوله ای به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع در اختیار شرکت ما قرار دادند که فرآیند تولید در این سوله مستقر است.
دکتر دهقان خاطر نشان کرد: تمامی تست ها و استانداردهای محصول مطابق با ابعاد آنتروپومتری جامعه ایرانی بر روی محصول انجام گرفت و پس از تولید پارت ۵۰ عددی و عیب یابی نهایی، این محصول وارد فاز تجاری گردید و هم اکنون مورد تولید انبوه قرار گرفته است. شرکت های اتوبوسرانی چندین کلان شهر دیگر کشور نیز ثبت سفارش نموده اند که با گسترش ظرفیت تولید نیازهای آنها نیز برطرف خواهد شد.
 ایشان در پاسخ به این سوال که ؛ ارگوسیت (Ergo Seat) چیست؟
پاسخ داد:  با توجه به شیوع بالای کمردرد در رانندگان، مشخص گردیده است که علت عمده این مشکل به نامتناسب بودن صندلی ها و نیز عدم ساپورت شدن گودی کمر و گردن در حین کار رانندگی بر می گردد. اگر چه صندلی هایی با امکان فیت شدن اتوماتیک با بدن راننده طراحی شده اند اما به علت گرانی اینگونه صندلی ها مورد استفاده قرار نگرفته است.
وی افزد: از آنجا که توجه به اصول ارگونومیک و پر کردن گودی های کمر و گردن سهم مهمی در پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد دارد در این مطالعه نوعی پد ارگونومیک با رعایت تمام اصول ارگونومیکی برای ارتقای راحتی راننده طراحی شده است که بدون ایجاد مشکل در کار افراد می تواند با قرار گرفتن بر روی صندلی های موجود وسایل نقلیه باعث راحتی عضلات پایین کمر و گردن و ستون فقرات آنها گردد و بدین ترتیب از ابتلا به اختلالات اسکلتی عضلانی و نیز کمردرد در رانندگان وسایل نقلیه سنگین پیشگیری نماید.
دکتر دهقان گفت: ارگوست به عنوان یک وسیله ارگونومیک و پیشگیری کننده از اختلالات اسکلتی عضلانی و کمردرد، می تواند بر روی انواع صندلی های وسایل نقلیه سنگین بدون ایجاد محدودیت نصب و باعث آسایش و راحتی افراد، افزایش بهره وری و پیشگیری از ابتلا به کمردرد و اختلالات اسکلتی عضلانی رانندگان شود.
وی تصریح کرد:
مزایای این اختراع تولیدی شامل  موارد زیر می باشند:
-    استفاده از فرم آناتومیکی ستون فقرات برای سیستم نگهدارنده و محافظ سر و گردن در برابر ضربات ناگهانی.
-    کاربرد و استفاده از آناتومی ستون فقرات به منظور پوشش دهنده کامل عضلات گردن.
-    تعبیه سوراخ های تهویه هوا جهت کاهش تعریق در ناحیه پشت در حین رانندگیهای طولانی.
-    طراحی قوس آناتومیکی  پرکننده گودی کمر (Lumbar support) بمنظور کاهش کمردرد و خستگی.
-    طراحی ایجاد برش نشیمنگاهی-دنبالچه ای بمنظور کاهش فشار عمودی بر استخوان دنبالچه.
-    طراحی مطابق با شکل بدن و آنتروپومتری انسان.
-    ایجاد شیب در ناحیه کفی بمنظور کاهش فشارهای وارده بر کمر و ران و حفظ حالات طبیعی.
-    ابتکار گنجاندن تیغه شانه ای برای فضای آزاد بمنظور راحتی حرکت شانه ها در هنگام چرخاندن فرمان.
-    تعبیه و طراحی شیار نخاعی  جهت رفع فشارهای وارده بر ستون فقرات راننده.
-     تعبیه و طراحی حفره برش کمری-دنبالچه ای بمنظور کاهش فشار افقی بر استخوان دنبالچه.
-    استفاده از فومهای فشرده فوق ارتجاعی در قسمت پشتی روکش.
-    طراحی منحصر به فرد سیستم خم شونده و تغییر ارتفاع و وضعیت.
-    لحاظ کمربند اتصال روکش به صندلی راننده.
-    استفاده از ابعاد بدن رانندگان ایرانی در طراحی.
در پایان دکتر دهقان از همکاری علمی و صمیمانه دکتر ماشاالله عقیلی نژاد (رییس مرکز تحقیقات طب کار) و دکتر محمد صادق قاسمی (مدیر گروه ارگونومی) تشکر و قدردانی کرد.
نشانی مطلب در وبگاه معاونت تحقیقات و فناوری:
http://iums.ac.ir/find.php?item=22.32539.65560.fa
برگشت به اصل مطلب