اداره علم سنجی و انتشارات
براساس تعریفهای بسیاری که از علمسنجی (Scientometrics) مطرح شده است علمسنجی را میتوان تجزیه و تحلیل کمی و تا حد امکان کیفی فرایند تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات علمی و عوامل مؤثر بر آن و توصیف، تبیین و پیشبینی این فرآیند به منظور برنامهریزی، سیاستگذاری، اعتلا و آگاهی و آیندهنگری علمی و پژوهشی در ابعاد فردی، گروهی، سازمانی و بینالمللی دانست. وجود واژۀ “سنجشی” در پایان حوزههای سنجشی نظیر علمسنجی از آن حاکی است که سنجش، بخشی از کارهای این حوزه را تشکیل میدهد پرایس از جمله بزرگان این حوزه معتقد است که سنجش تنها بخش محدودی از فعالیتهای علمسنجی را تشکیل میدهد در واقع این حوزه رسیدن به ارزیابی را دنبال میکند.
با توجه به سرچشمه اصلی ظهور علمسنجی و همچنین براساس دامنه مفهومی که صاحب نظران و پیشگامان علمسنجی بر آن صحّه گذاردهاند، علمسنجی بیش از هر چیزی برای ارائه خدمت به سیاست علم تولد یافته است و همین نکته، اصلیترین فلسفه وجودی آن را تشکیل میدهد و دامنه آن را از سایر حوزه های مرتبط، وابسته و سنجشی جدا میکند. علمسنجی یکی از متداولترین روشهای ارزیابی فعالیتهای علمی و مدیریت پژوهش است. بررسی کمّی تولیدات علمی، سیاستگذاری علمی، ارتباطات علمی دانش پژوهان و ترسیم نقشه علم، برخی از موضوعات این حوزهاند. در علمسنجی، ارتباطات علمی و شیوههای تولید، اشاعه و بهرهگیری از اطلاعات علمی به روش غیرمستقیم و با بررسی منابع و مآخذ آنها ارزیابی میشود.